De eerste tandjes komen door. Wat te doen?

Je baby kan flink last hebben van die eerste doorkomende tandjes.

Wanneer komen de eerste tandjes door bij je baby?

Gemiddeld komen de eerste tandjes van je baby door rond de 6 maanden. Sommige baby’s zijn wat eerder en krijgen al met 4 maanden de eerste tandjes. Andere kinderen krijgen rond hun eerste verjaardag pas hun eerste tand. Als het eerste tandje eenmaal door is, komt er gemiddeld één tand per maand bij.

De volgorde van de tandjes:

4 tot 7 maanden              De eerste tandjes komen door! Meestal zijn dit de twee centrale snijtanden in de onderkaak.

8 tot 12 maanden            De twee centrale tanden in de bovenkaak, vaak tegelijkertijd.

9 tot 16 maanden            De vier tanden links en rechts naast de centrale snijtanden komen door. Zowel boven als beneden.

13 tot 19 maanden          De voorste kiezen komen links en rechts door in beide kaken.

16 tot 22 maanden          De vier hoektanden verschijnen tussen de eerste kiezen en de snijtanden.

20 tot 33 maanden          De vier kiezen achter de voorste kiezen komen door. Oftewel: de achterste kiezen in het melkgebit.

Rond de 3 jaar                 Is het melkgebit meestal volledig met in totaal 20 tanden en kiezen.

Soms verschilt de volgorde per kindje.

Wat zijn de symptomen van het doorbreken van tandjes?

Iedere baby reageert anders op het doorkomen van tandjes. De een heeft er veel last van, terwijl de ander er nauwelijks iets van merkt. Er zijn wel een aantal symptomen waaraan je kunt herkennen dat er tandjes doorkomen. Zo kan je kind bijvoorbeeld een enorme bijtbehoefte hebben. Hij grijpt alles wat hij pakken kan om op te sabbelen. Ook wrijft hij veel aan zijn gezicht of grijpt hij naar zijn oren. Meestal zorgen doorbrekende tandjes er ook voor dat je baby meer huilt dan normaal en dat hij wat rustelozer en zeurderiger is en minder goed slaapt.

Nog meer symptomen van doorkomende tandjes bij je baby:
  • overmatig kwijlen
  • zuur ruikende poep
  • rood en gezwollen tandvlees of juist bleek tandvlees
  • luieruitslag
  • verminderde eetlust

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om de pijn te verlichten:

Wrijf voorzichtig met een koude vinger over het tandvlees van je kind. Of een koele bijtring. (Leg een bijtring nooit in de vriezer, vanwege het risico op vrieswonden!) Breng met een wattenstaafje druppels Dentinox aan op het tandvlees. Het middel is suikervrij en bevat de pijnstillende stof lidocaïne.

Je kunt ook een homeopathisch kindergeneesmiddel gebruiken, bijvoorbeeld Chamodent van VSM. Dit zijn suikervrije druppels die de pijn verzachten, maar ook de bijkomende klachten verlichten.

Zijn de eerste babytandjes door, dan kun je meteen beginnen met poetsen. Tot zijn tweede jaar hoef je maar één keer per dag te poetsen, daarna twee keer per dag. Poets rond de twee minuten per keer met een baby- of peuterborstel of kinder elektrische tandenborstel (bijvoorbeeld de luvion tandenborstel). Gebruik tot het vijfde jaar speciale peuterpasta, hierin zit minder fluoride, zodat het geen kwaad kan als er wat tandpasta doorslikt wordt.

De eerste tandjes komen na 4 tot 7 maanden dan kunnen ook vaak de eerste vaste hapjes gegeten worden. Moedermelk en/of flesvoeding vormden tot nu toe het dieet van je baby. Nu is het tijd om wat meer te gaan experimenteren met de voeding van je baby, nu hij tenminste een tandje heeft. Om het ongemak van de doorkomende tandjes te verlichten kun je koude kleine hapjes geven zoals:

• Ongezoete koude voeding zoals appelmoes, babyvoeding en bananen.
  • Kleine stukjes gekookte groenten – wortelen, erwten, zoete aardappelen

Zorg ervoor dat ze alle hapjes gemakkelijk met hun handen kunnen eten en dat ze klein en zacht genoeg zijn om in hun buikje te stoppen.

Hieronder een overzicht van de gemiddelde doorbraak van het melkgebit:

Tandartspraktijk Plein