Behandelingen worden uitgevoerd door injectable arts Reilly de Groot. Reilly de Groot is BIG-geregistreerd arts en tandarts en is aangesloten bij de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde en bij de Nederlandse Vereniging Cosmetische Geneeskunde.

Waarom injectables in de tandartspraktijk?

Botox bijvoorbeeld kan ingezet worden bij patiënten die tandenknarsen/klemmen, hierdoor komt er minder spanning op de kaken en ook minder last van eventuele bijkomende hoofdpijn. Patiënten die bijvoorbeeld zich storen aan een hoge lachlijn (ook wel gummy smile genoemd), kan opgelost worden met het gebruik van botox. Met fillers kunnen de lippen en eventuele lijntjes rondom te lippen verholpen worden. Botox en fillers kunnen zowel medisch als esthetisch toegepast worden, ook in combinatie met de esthetiek van het gebit.

Hoe werkt een injectable behandeling?

Er wordt met ‘injectables’ onderscheid gemaakt tussen enerzijds behandeling met botulinetoxine type A (‘botox’) en met hyaluronzuur fillers. Botox zorgt voor ontspanning van spieren, terwijl fillers een verlies aan volume in het gezicht kunnen herstellen. Een behandeling met injectables is een niet-chirurgische behandeling. De hersteltijd is minimaal en u ziet meteen het natuurlijk ogende resultaat. Afhankelijk van uw huid, persoonlijke wensen en verwachtingen kiezen wij samen de benodigde hoeveelheid. Het hyaluronzuur van de injectables lijkt op het hyaluronzuur dat van nature in ons lichaam zit. De procedure is snel en eenvoudig. De behandeling duurt maar 15 tot 30 minuten.

Wat zijn de mogelijke behandelgebieden van hyaluronzuur fillers?

• Kin
  • Neus
  • Jukbeenderen
  • Kaaklijn
  • Lippen
  • Neuslippenplooi

Wat zijn de mogelijke behandelgebieden met botuline toxine?

• Tanden knarsen of vergrote kauwspieren
  • Gummy smile
  • Fronsrimpel
  • Hangende oogleden
  • Kraaienpootjes
  • Kin putjes
  • Marionetlijnen
  • Mondhoeken
  • Verticale halslijnen
  • Verticale liplijntjes
  • Voorhoofdsrimpels
  • Wenkbrauwen

Hoe werkt een botox behandeling?

Met een botox behandeling worden de spieren rondom de plaats van injectie ontspannen. Deze spieren zitten aan de huid vast en veroorzaken bij activiteit de zogehete ‘dynamische’ rimpels. Door de spier te ontspannen verzachten, of verdwijnen deze rimpels.

Hoe werkt een hyaluronzuur filler behandeling?

Met een hyaluronzuur filler behandeling wordt het verloren volume teruggegeven onder de huid, of onder diepere huidlijnen (de zogeheten ‘statische’ rimpels). Hyaluronzuur is een natuurlijk in het lichaam voorkomend suikermolecuul wat zijn werking uitoefent door het aantrekken van vocht. Als een filler onder de huid aangebracht wordt, zal dit dus niet alleen leiden tot meer volume, maar ook tot een gehydrateerde, frisse uitziende huid.

Is de behandeling pijnlijk?

De injecties worden gegeven met behulp van hele dunne naaldjes. Afhankelijk van de te behandelen plek en de gevoeligheid kan er voorafgaand aan de behandeling een plaatselijke verdoving worden gegeven middels een zalf.

Hoelang blijft het resultaat?

Het effect van ‘botox’ behandelingen is zichtbaar vanaf 2 dagen na de behandeling, maar het effect is optimaal te zien na 14 dagen en blijft doorgaans 3-4 maanden aanwezig.

Bij hyaluronzuur fillers is het effect na 14 dagen optimaal, omdat in deze tijd nog vocht aangetrokken wordt door de filler. De resultaten zijn gemiddeld 6 tot 12 maanden zichtbaar. Dit laatste is afhankelijk van het gebruikte product, de behandelde plek en de conditie van uw huid.

Voorafgaand aan de behandeling?

Alcohol maakt de kans op een bloeduitstorting of nabloeding groter. Daarom is het beter minstens 24 uur voor een behandeling geen alcohol te drinken.

Als u een multivitamine gebruikt, let dan op de hoeveelheid vitamine E die daarin zit. Indien die meer dan 400 eenheden per dag bedraagt, stop dan even met het gebruik ( als het kan 1 week voor de behandeling), vanwege het bloedverdunnende effect.

Hetzelfde bloedverdunnende effect kan het gebruik van NSAID’S ( bijv. Ibuprofen, Nurofen, Aleve) hebben. Gebruik dit bij voorkeur niet in de 48 uur voorafgaand aan uw behandeling. Paracetamol en Tramadol kunt u rustig blijven gebruiken.

Als u bloedverdunners of andere medicijnen slikt op medische indicatie, meldt dit altijd aan de behandelend arts.

Wanneer niet te injecteren?

In een aantal situaties is het raadzaam niet te behandelen met een filler. Voorbeelden hiervan zijn:

• Bij overgevoeligheid voor (een van de bestanddelen van) het hyaluronzuur.
  •  Bij acute infecties of ontstekingen in de te behandelen huidgebieden (acne, herpes, etc.) Vlak na een tandheelkundige ingreep
  • Een auto-immuunziekte en/of een immuuntherapie krijgen.
  • Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven.
  • Aanleg voor het vormen van brede, roze (hypertrofe) litteken.
  • Bij een kwaadaardige ziekte (kanker)
  • Personen jonger dan 18 jaar

Als u een medische conditie heeft waarover u twijfelt of deze relevant is voor de filler behandeling, overleg dit altijd eerst met onze injectables arts

Wat zijn de mogelijke bijwerkingen?

Het is mogelijk dat u na de behandeling wat ongemak ervaart zoals voorbijgaande gevoeligheid, roodheid, zwelling of blauwe plekken op de plaats van injectie. Deze symptomen verdwijnen binnen een aantal dagen.

Tevens kan het zijn dat er op de plaats van ‘botox’ injectie een klein bultje zichtbaar is (vergelijkbaar met een kleine muggenbult), dit trekt meestal binnen een half uur weg.

Een zeer zeldzame bijwerking is een tijdelijke uitschakeling van de spiertjes die het bovenooglid optillen. Een tijdelijk hangend ooglid is dan het gevolg; deze bijwerking gaat na enige tijd vanzelf over. Tot slot ontstaan er soms tijdelijk hoofdpijnklachten na de behandeling. Ook deze trekken vanzelf weg.

Nazorg

Het gebruik van pijnstillers als ibuprofen en aspirines worden afgeraden vanwege het stimulerende effect daarvan op blauwe plekken en verkleuringen. Mocht u toch gebruik willen maken van pijnstillers, dan adviseren wij om paracetamol te gebruiken.

Bescherm op de dag zelf, na afloop van de behandeling, uw huid goed tegen de zon. Wij raden aan om de zonnebrandcrème met Sunblock te gebruiken en uw huid zo kort mogelijk (liever helemaal niet) bloot te stellen aan de zon. Draag zo nodig ook een goed beschermende zonnehoed.

Wij raden u aan om 6 uur na de behandeling geen alcohol te drinken.

Als u meer informatie wenst, of een persoonlijk behandelplan op wilt laten stellen, bent u altijd welkom voor een gratis consult.